Najważniejsze potrzeby mieszkaniowe Polaków

potrzeby mieszkaniowe Polaków

Rynek mieszkaniowy w Polsce od lat prężnie się rozwija, próbując wciąż wypełnić deficyt powstały wskutek niewydolności budowlanej państwa jeszcze w poprzednim ustroju oraz wynikający z późniejszych zaniedbań kolejnych rządów w dziedzinie strategii i polityki mieszkalnictwa. Dziś, na szczęście, coraz więcej Polaków dysponuje własnym ?M?, jednak liczba dostępnych na rynku lokali w dalszym ciągu nie jest wystarczająca. Jakie są najważniejsze potrzeby mieszkaniowe Polaków?

Cena ? najważniejsze kryterium

Bez dwóch zdań, najważniejszym kryterium przy poszukiwaniu oraz wyborze przez Polaków nowego mieszkania jest wciąż jego cena, co jest skutkiem niższych niż w innych krajach Unii dochodów gospodarstw domowych oraz jednocześnie ? niedostatecznego i nierównomiernego w skali kraju wysycenia rynku mieszkań. Pomimo szybko rosnącej grupy konsumentów poszukujących lokali o charakterze ekskluzywnym i luksusowym oraz często kupujących nieruchomości za gotówkę, przemożna część sektora to jednak klienci mniej zamożni, posiłkujący się w zakupach kredytem hipotecznym, rozłożonym do spłaty na wiele lat. Potrzebą tej grupy jest więc znalezienie mieszkań w atrakcyjnej cenie lub wynajem lokali dostępnych z zasobów spółdzielczych, komunalnych czy socjalnych, a zbudowanych w oparciu o różnego rodzaju programy pomocowe.

Poszukiwana: powierzchnia mieszkaniowa

Kolejnym, równie istotnym kryterium decydującym o potrzebach mieszkaniowych Polaków jest powierzchnia oferowanego lokalu. Ze względu na zasobność domowych budżetów i zdolność kredytową poszczególnych gospodarstw, najchętniej poszukiwane są 2-3-pokojowe lokale mieszkalne o powierzchni do 55 m2, co wyraźnie od kilku lat wykazują trendy zakupowe na rynku nieruchomości. Są to niejednokrotnie tzw. mieszkania kompaktowe, łatwe do rearanżacji, dostosowane też do urządzenia wewnątrz jak największej liczby pomieszczeń; powszechnym problemem polskich domów jest bowiem ich przeludnienie. Dodatkową zaletą mieszkania mającą wpływ na jego atrakcyjność na rynku jest jego wyposażenie dodatkowe ? na przykład balkon, taras, garaż podziemny lub własne miejsce parkingowe, ponadto monitoring otoczenia, ogrodzone podwórze itp. Ale deweloperzy nie zapominają także i o klientach poszukujących mieszkań większych niż 60 m2 Te również cieszą się coraz większym wzięciem, szczególnie, jeśli dana inwestycja położona jest w atrakcyjnej lokalizacji.

Lokalizacja: podstawa sukcesu dewelopera

Rozwój rynku mieszkaniowego nie jest równomierny ? obecnie najwięcej inwestycji realizuje się w stolicy, choć dynamicznie rozwija się sytuacja i w innych polskich metropoliach. Polacy coraz chętniej poszukują nowych inwestycji mieszkaniowych w Krakowie, Łodzi, Trójmieście czy Poznaniu. Większego znaczenia nabierają też ośrodki regionalne, jak Tarnów, Rzeszów, Lublin czy Białystok, a to ze względu na bardziej atrakcyjne ceny za metr kwadratowy powierzchni mieszkania w tego typu miejscach. Co decyduje o sukcesie inwestycyjnym danej lokalizacji? Wbrew pozorom nie są to tylko cena zakupu, ciekawa forma budynku czy atrakcyjne lokale mieszkalne o określonym (wysokim) standardzie. Znaczenie ma przede wszystkim także kilka innych czynników:

  • lokalizacja inwestycji wobec centrum miasta lub stopień jej skomunikowania,
  • dostępność do różnego rodzaju usług w najbliższej okolicy, tak socjalno-bytowych, jak i komercyjnych,
  • położenie inwestycji w niedużej odległości od terenów zielonych i innych, umożliwiających wypoczynek lub rekreację,
  • umiarkowana wysokość czynszu i opłat eksploatacyjnych,
  • konstrukcja i techniczne (dodatkowe) wyposażenie budynku,
  • dbałość lokalnej wspólnoty o otoczenie, brak dewastacji środowiska i infrastruktury,
  • poziom bezpieczeństwa publicznego w najbliższej i dalszej okolicy,
  • mała lub znikoma uciążliwość ciągów komunikacyjnych, zakładów przemysłowych i in.

Podsumowanie

Jak można wywnioskować na podstawie powyższych informacji, rynek mieszkaniowy w Polsce ze względu na spore niedobory dalej będzie się rozwijał. Obecnie rodacy najchętniej wybierają średniej wielkości, 2-3 pokojowe mieszkania, raczej z rynku wtórnego, nieustannie rośnie jednak też znaczenie rynku pierwotnego. Oferuje on bowiem budownictwo w atrakcyjnej estetycznie formie, dostosowane do współczesnych realiów bytowych i wykonane w nowoczesnych technologiach. Deweloperzy dbają też o atrakcyjne ulokowanie swoich inwestycji, pozyskują grunty w miejscach dobrze skomunikowanych z centrami miast, zlokalizowane w pobliżu najważniejszych z punktu widzenia użytkownika mieszkania usług: szkół, przedszkoli, placówek kulturalnych, centrów handlowych itp. Duże znaczenie ma też lokalna infrastruktura rekreacyjno-wypoczynkowa i bliskość terenów zielonych. Takie położenie inwestycji odzwierciedla najważniejsze zapotrzebowanie klientów, takie też inwestycje mają największe szanse na sprzedaż.